Bridesmaid


 

Penulis   :  Liza Nur  
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Alaf 21
Bilangan Mukasurat : 438
Tarikh Terbitan : 2018  
ISBN :  978-967-86-0887-9
Rating : 
 
       
 
 

 

Ulasan :
 
الحَمْد لله‎ dengan izinNYA aku telah diberi kesempatan lagi untuk bedah siasat karya kelima penulis ini selepas Bukan Salahku, Biarkan Ia Pergi dan Cinta Cash & Carry dan Panggil Aku Kiah.

Ini kisah cinta platonik Aisyah (Cah) dan Akil dua sahabat yang membesar bersama sejak mereka kanak-kanak lagi. Apa yang aku faham cinta platonik ialah hubungan di antara lelaki dan perempuan yang menyayangi di antara satu sama lain. Cinta ini tertumpu kepada keindahan seseorang dan bukan pada penampilan fizikalnya. Cuma orang yang mengalami cinta platonik ni, tidak mahu meneruskan ke arah romantis kerana bimbang tindakannya boleh memutuskan persahabatan dan bimbang ditolak. 

Selepas ditinggalkan keluarganya, Cah dibesarkan oleh nenek saudaranya di kampung. Di sini bermulanya pertemuan Cah dan Akil dan mereka sentiasa bersama ketika suka dan duka Cah. Akil sentiasa menjadi pelindung dan penghibur kepada Cah. Tanpa sedar, Akil sebenarnya menyimpan suatu perasaan kasih dan sayang melebihi seorang sahabat kepada Cah. Sikap 'blur' yang ada pada diri Cah pula, menjadikan dia tidak sedar perasaan kasih dan sayang itu telah lama hadir dalam hidup mereka berdua.

Orang kata lelaki dan perempuan tidak mungkin boleh menjadi sahabat baik je tanpa ada perasaan. Begitulah yang terjadi kepada mereka berdua ni. Pada awal kisah ni aku memang agak lelah dan geram dengan perangai pasif si Cah ni. Walaupun selalu kena marah, dihina dan diherdik dengan kakak dia yang berlagak diva tu, tetap jugak ambil berat dengan kakak kesayangan dia ni yang nak kahwin dan jadi pengapitnya . Dan walaupun Akil dalam lawaknya selalu ucapkan kata-kata sayang dan cinta, Cah fikir Akil saja buat lawak dan tak pernah faham. Puas si Akil ni nasihatkan, Cah tetap dengan degilnya tu. Bila Akil tiba-tiba hilangkan diri selama 6 bulan dan bawa balik Delaila, baru Cah ni gelabah dan mula sedar tentang perasaan kasih dan sayangnya yang sebenar pada Akil dan takut akan kehilangannya.

Ini kisah sedih dan kasih Cah terhadap kakaknya Aireen dan kesetiaan Akil terhadap persahabatan mereka. Banyak mutiara ilmu, nasihat dan pengajaran yang dapat aku kutip dan pelajari melalui kisah kasih sayang syahdu diorang ni. Sebuah karya yang sangat sempurna dan sesuai untuk dibaca oleh semua golongan.

Satu lagi kisah realiti kehidupan yang boleh dijadikan teladan. Semoga kisah ini dapat kita jadikan sebagai inspirasi, peringatan dan pengajaran buat semua pembaca diluar sana. 

Wallahu a’lam ( والله أعلمُ) ertinya Dan ALLAH Yang Maha Mengetahui. 

 

 
Sinopsis   
  

Walaupun selalu digelar gadis blur, Aisyah bahagia hidup dalam dunia kecilnya yang hanya berpusat pada kerjanya di sebuah farmasi yang sunyi dan lepak bersama kawan karibnya, Akil. Apabila kakaknya, Aireen menyuarakan niat untuk menikahi Annas, seorang lelaki yang curang dan mahu Aisyah menjadi bridesmaidnya, keadaan menjadi huru-hara. Aisyah yang menyimpan rahsia perbuatan belot Annas dan Rilda terpaksa memikirkan cara untuk berterus terang dengan kakaknya. Annas dan Rilda pula bijak memanipulasikan keadaan untuk menyelamatkan diri.

“Tak kira sejauh mana pun aku pergi satu hari nanti, aku takkan lupakan kau, Cah. Aku akan balik cari kau semula. Kalau kau tinggalkan aku, aku akan tunggu kau sampai kau balik cari aku,” - Muhammad Akil Razif.

“Kil, kenapa kau tinggal aku? Kau janji nak jaga aku. Kau yang janji, Kil. Kenapa kau sampai hati tinggal aku? Kau selalu ada. Sekarang aku tak tahu macam mana nak hidup tanpa kau, Kil,” – Aisyah.

Kehadiran si kacak, Airil membuatkan Aisyah terfikir tentang cinta yang selama ini amat asing baginya. Airil yang enggan putus-asa terus cuba merebut hati Aisyah manakala Akil yang overprotective berlagak bagaikan abang besar yang cuba melindungi adiknya. Mampukah gadis blur seperti Aisyah memahami definisi cinta yang sebenar?

 

 ... lagu Dengarkanlah - Glenn Fredly & Amy Mastura ...

 




 

 

Mikayla II


 

 

Penulis   :  Melur Jelita, Tiffirah      
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Anggun Melor
Bilangan Mukasurat : 400
Tarikh Terbitan : September 2020  
ISBN :  978-967-18449-20-8 
Rating : 
★★ 
       
 
 
 
 
Ulasan :
 

الحَمْد لله dengan izinNYA aku telah diberi kesempatan lagi untuk bedah siasat sambungan karya ke 2 penulis favourite aku ni selepas Mikayla. 

Sebenarnya karya ni telah disambung dan diterbitkan oleh anak arwah Melur Jelita selepas hampir dua tahun arwah kembali bertemu Ilahi. Tahniah cik penulis, cerita anda memang menarik dan berjaya menyempurnakan karya ini hingga ke noktah terakhir. Aku suka dengan teknik penceritaan yang dipaparkan dalam sambungan kisah Mikayla ini. Terubat segala rindu bila semua watak yang ada dalam karya MJ dipertemukan semula di dalam karya akhir ini. 

Apa yang dapat aku coretkan, kisah ini bukan sahaja buat aku sedih dan sebak kerana inilah karya terakhir arwah. Tetapi yang pasti aku akan merindui karya magis arwah MELUR JELITA. Semoga arwah ditempatkan bersama para solihin aamiin ya rabbal alamin.

Diharap kisah ini dapat dijadikan sebagai teladan dan memberi manfaat kepada kita semua.
  

 
Sinopsis 
    

Kejarlah aku. Aku menuju ke arah mu.

HARDI-E. AR RAHMAN

"Saya minta maaf."

"Orang yang lemah akan berdendam. Orang yang kuat akan memaafkan."

WAN ADRA MIKAYLA

“Orang yang suci hatinya tidak peduli. Kerana sibuk mencari ikhlas.”

“Awak tau... saya tak peduli... Saya tak pernah pedulikan awak atau sesiapa pun" Goresan di hati Hardie menitiskan darah lukanya. Tap... tap... tap... Selama ini Mikayla tidak pernah pedulikannya. Ada ke tidak ada... sama sahaja. Kemaafan yang dicarinya selama ini... ternyata tidak pernah ada. Dia tidak bererti apa-apa kepada Mikayla. Ternyata... Hakikat ini lebih memedihkan daripada cinta yang tertolak. Hakikat.

 

 

 

Kerana Satu Janji


 

 

Penulis   :  Ameera Ameer      
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Intens Idea
Bilangan Mukasurat : ebook
Tarikh Terbitan : 2014  
ISBN :  e978-967-5289-92-7 
Rating : 
★★
       
 
 
 
 
Ulasan :
 

الحَمْد لله‎ dengan izinNYA aku telah diberi kesempatan lagi untuk bedah siasat karya ke 2 penulis ni selepas Tanya Dia Tentang Cinta. 

Seperti buku pertama kubaca, kisah ni juga masih guna tema dan jalan cerita yang lebih kurang sama. Secara peribadi, cerita cliche tentang kahwin kontrak ni pada aku biasa-biasa je dan memang dah biasa sangat kita dengar.

Walau bagaimanapun, aku suka dengan kisah Hannah dan Ilham ni. Banyak mutiara ilmu yang dapat aku kutip dan pelajari melalui watak Hannah dan Ilham ini. Mana nak cari suami seperti Ilham ni ye he he he... Setiap wanita bergelar isteri pastinya mendambakan suami seperti Ilham ni tau.

Kadang-kadang kita terlupa dan tidak dapat menerima kenyataan yang berlaku dalam hidup kita. Namun, siapalah kita untuk mempertikai takdir yang telah ditetapkan oleh Allah di Lauh Mahfuz untuk hambaNya walaupun amat berat dan payah untuk kita terima. Jangan pernah lupa kerana ALLAH adalah PERANCANG TERBAIK  dan lebih tahu apa yang lebih baik buat hambaNYA. Dan setiap yang berlaku itu pasti adalah yang terbaik buat kita. Wallahu a’lam ( والله أعلمُ) ertinya Dan ALLAH Yang Maha Mengetahui.

Semoga kisah ini dapat dijadikan sebagai inspirasi, teladan dan pengajaran buat semua pembaca diluar sana.

 

Sinopsis 
   
 
TEKADNYA Hannah, daripada berkahwin dengan buaya darat Azryl Tan Sri Hadi, adalah lebih baik dia berkahwin dengan Ilham, cikgu kampung yang tampak lurus. Ada sebab Hannah cari Ilham dan ada sebab juga mengapa Ilham sudi terima Hannah. Perkahwinan yang disangka ‘selamat’, rupanya tidak…


KATA Ilham kepada Suraya – Perkahwinannya dengan Hannah hanya tiga bulan!
KATA Suraya kepada Ilham – Sanggup berkorban dan tunggu demi janji cinta mereka. 


KATA Elyna kepada Hannah – Kalau Ilham berbaloi sebagai suami, kenapa mahu lepaskan?
KATA Hannah kepada Suraya – Pinjam Ilham sekejap je! Nanti akan pulangkan semula.

MUDAHNYA mereka berjanji… Dan tiada siapa yang menduga perjalanan hidup Hannah dan Ilham yang pelbagai rasa dan rentak…

“Hannah, pakai balik baju awak tu!” arah Ilham keras dan masih lagi tidak memandang isterinya.  Hannah tidak menjawab. Ilham dihampiri semakin rapat. “Kalau saya tak nak?” bisik Hannah rapat di telinga suaminya dan dengan nada menggoda. Ilham semakin penasaran. Merasakan hangat bisikan Hannah menerpa telinganya, degupan jantungnya menjadi semakin laju. Sudah huru hara perasaannya diperlakukan begitu. 

 “Hannah!” jeritnya melepaskan geram. Hannah tergelak kecil. Bajunya dicapai dan disarungkan ke tubuh semula. “Tahu takut!” ejeknya perlahan dan terus berlalu dari situ. Tapi sempat pula dia cuit pipi Ilham. Sampai saja di hadapan pintu biliknya, dia berpaling semula. “You know what Ilham?” Ilham berpaling. “What?” ucapnya keras. Geramnya masih bersisa dengan kelakuan Hannah tadi. Boleh gugur jantung dibuatnya. Wajah Hannah di muka pintu bilik dipandang tajam.

 
“Tak kan ada seorang lelaki pun yang boleh bertahan kalau berada dengan perempuan di dalam keadaan seperti tadi kecualilah lelaki itu jenis spesis yang....” Kata-kata Hannah terhenti. Jarinya diketuk-ketuk ke bibirnya. Ilham direnung dengan satu pandangan yang sangat nakal. Tiba-tiba dia tersenyum.
“Awak nak cakap apa Hannah?” soal Ilham geram. “Hurm... Macam mana nak cakap ya? But, I think you know what I mean…” ucapnya dengan senyum nakal di bibir. “So, awak kategori lelaki yang macam tu ke, Ilham?” soalnya dengan satu kenyitan nakal. Ilham mendengus. “Awak nak cuba? Nak try? Test?” ugut Ilham yang benar-benar geram dan tidak tahan melihat kelakuan Hannah seolah-olah mencabarnya…

JANJI yang mana satukah yang berjaya dimeterai atau ada janji lain antara mereka lagi? Ikuti perjalanan hidup Ilham dan Hannah yang adakalanya nakal, serius, lucu, sebak, walaupun tercari-cari apa makna kasih sayang sesama insan di bumi yang sementara dan erti perjalanan hidup menuju ke alam kekal…

   

... Lagu Relakan Jiwa - Hazama ...

 


 

 

 

TALL, DARK & DANGEROUS Dia...Hanya Dia





Penulis   :  Dhiya Zafira      
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Poreng Kertas Publication
Bilangan Mukasurat : 519
Tarikh Terbitan : 2019  
ISBN :  978-967-15495-2-0 
Rating : 
★★
       
 
 

 

 
Ulasan :
 
الحَمْد لله‎ dengan izinNYA aku telah dapat beli buku ni daripada penulis sendiri setelah sekian lama mencari dan diberi kesempatan lagi untuk bedah siasat karya ke 7 penulis ini selepas Haq II, Antologi Cinta Dia, Jauh Kau Pergi, Hati Bergetar Rindu, Setiap Detik Nafasku dan Tertulis Buat Kita.

Ada dua cerita dalam karya ini. Ceritera 1 ni penuh suspen buat aku berdebar dan memang mencabar kesabaranku nak tahu kesudahan kisah tentang Azalea Soraya dan Adha Hijazi ni. Rasa tak puas nak baca sebab cerita ni pada aku agak pendek. Aku harap ada sambungan kisah dua watak ni lagi ye.

Ceritera 2 pula adalah sambungan dari kisah Adlin Suffiya dan Idzharul Haq. Aku tak tau nak komen apa, baca kisah sambungan ni buat aku sengih memanjang je. Syukur akhirnya mereka berdua ni bersatu juga setelah mengharungi segala ujian dan kepayahan. Aku suka akhiran kisah dua watak ni. Cuma aku agak kechewa sikit sebab cerita kali ni kurang aksi-aksi kebabom dan gaya roller coaster tu he he he.

Apa-apa pun terima kasih Dhiya. Aku memang suka baca karya sis ni. Teruskan berkarya dengan tema aksi-aksi komando Thriller yang lebih meletop kebaboom ye.

 
Sinopsis 

   
 

Ceritera 1 - Buru Bayangan Luka

Dia umpama.... 'The Girl who cried Wolf.'

Tiada yang percaya. Tiada yang mahu mendengar kata. Halusinasi... delusi... suicidal. Semua itu dia.

Bila maut datang menyapa, Azalea nekad. Untuk kekal hidup. Untuk terus berjuang. Untuk sebuah kepercayaan. Survival instinctnya tiba-tiba menjulang. Dia tidak boleh mengubah masa silam namun dia percaya esok masih ada untuknya.

Namun... mahukah mereka percaya pada kebenaran yang tidak kelihatan?



Ceritera 2 - Haq 3

"Haq.

Kadang-kadang aku fikir, aku terlalu takut untuk bahagia. Kerana setiap kali aku tersenyum gembira... sesuatu yang buruk pasti terjadi. Aku takut kehilanganmu sekali lagi. Namun aku juga percaya... jika kau ditakdirkan untukku, sampai bila-bila pun kau tidak akan pernah menjadi milik orang lain, bukan?

Tetapi Haq... aku gementar ketika ini. Kerana di saat kita menemui Syurga... Neraka pun tercipta."



Fir & Anne




Penulis   :  RodieR      
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Nuun Creative Books
Bilangan Mukasurat : 635
Tarikh Terbitan : 2020  
ISBN :  978-967-14110-6-3 
Rating :
★★





 
 

Ulasan : ‎ 

 
الحَمْد لله‎ dengan izinNYA
aku telah dapat beli buku ni daripada penulis sendiri setelah sekian lama mencari dan dib
eri kesempatan lagi untuk bedah siasat karya ke 5 penulis ini
selepas Ash, Cooper-K, Nyanyian Hati dan One Fine Day.


Beli buku ni sebab teruja nak tahu tentang Dyslexia. Banyak mutiara ilmu yang dapat aku pelajari melalui kisah Fir & Anne ini. Baru aku tahu macamana Dyslexia ni dan apa bezanya dengan Autisme. Orang yang ada dyslexia ni mempunyai daya ingatan yang sangat kuat dan cara mereka berfikir pun berbeza dengan orang yang normal. Orang dyslexia ni melihat sesuatu perkara dengan perspektif pelbagai dan berbeza-beza. Diorang ni sebenarnya lebih bijak dan mempunyai daya kreativiti yang tinggi kerana otak mereka ni bekerja sangat laju dan akan fikir dan tapis secara terperinci tentang sesuatu perkara tu sebelum buat sesuatu keputusan. Baru aku tahu rupanya ramai tokoh dunia juga penghidap dyslexia seperti Leornardo da Vinci, George Washington, Stephen Spielberg dan ramai lagi.

Orang Dyslexia ni bukan hanya ada masalah membaca, menulis dan mengira je. Mereka ni juga sukar untuk berkomunikasi dengan orang ramai, selalu nampak pelik, lupa apa yang pernah dicakap dan rendah keyakinan diri.  Orang Dyslexia ni otak di bahagian kiri tidak berfungsi seperti orang normal. Jadi apa yang diorang baca selalunya akan sampai lambat dan tidak akan sampai dengan betul. Jadi mereka ni akan banyak berfikir dan akan membayangkan macam-macam yang kadang-kadang tak terfikir dek akal oleh orang normal. Sebab itu mereka agak lambat bila membaca. Jadi, jika korang ada kawan atau mana tahu bertemu jodoh dengan orang Dyslexia ni korang kena faham cara mereka berfikir dan kena belajar berterus terang tau he he.

Tak rugi baca kisah ni. Banyak yang aku baru tahu dan pelajari tentang Dyslexia melalui watak Fir & Anne dalam kisah ini. Jadi, jika anda nak tahu macamana nak kenal orang dyslexia ni, baca je buku ni tau he he. Semoga kisah ini dapat dijadikan teladan dan pengajaran kepada kita semua.  Terima kasih Cik penulis kerana telah berkongsi kisah manis Fir & Anne muahh.
 
  





Sinopsis   
 
 

HATI ITU MISTERI YANG TAK TERUNGKAP. MENYUKAI TANPA SEBAB, MEMBENCI TANPA ALASAN. 

Ahmad Firdaus Abdullah itu sangat pendiam orangnya. Diam bersebab. Sesuailah dengan panggilan The Serious Pine Tree itu. Dia yang suka bertindak di luar jangkaan itu boleh dikatakan pelik tapi sekali dia tersenyum, 'seseorang itu' akan terkesima.

Sampai teringat-ingat...




"Teringat kat aku sangat ke semalam sampai Google nama aku?"

Aina Insyirah Ihsan itu pula ceria orangnya. Bersikap positif dan berani bersuara. Sesuailah dengan nama Annoying Anne with an 'e' itu.


"Kau ni degil. Ego. Tu je sebenarnya. Sedar tak?"

Rahsia Firdaus dan sifat ingin tahu Aina merapatkan mereka dalam sedar tak sedar. Namun hanya kerana sepatah kata 'tidak' itu, hala tuju mereka tidak selari. Dengan masa, manusia berubah. Apatah lagi apabila melibatkan rasa yang tak keruan di hati. Yang ceria mula memendam rasa, yang beku mula menabur rindu pada bintang di langit.

Namun, mampukah rindu itu berkembang mekar dengan cinta? Apabila rasa yang dipendam itu terlalu dalam untuk diberikan penawarnya?


MENYELUSURI KEMATANGAN DUA INSAN DALAM FIR & ANNE, PENULIS MEMBUAI DAN MELAMBUNG PERASAAN PEMBACA BAGAI DALAM PELAYARAN DI LAUT LEPAS.




... Kupetik bintang-bintang - Kenny, Remy & Martin ...