Hai Darling !






Penulis   :  Badrul Hisham Shari
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Galeri Ilmu
Bilangan Mukasurat : 183
Tarikh Terbitan : April 2012
ISBN : 978-983-097-358-6
Rating : ★★★★


Ulasan :

Pertama kali membedah siasat karya penulis ini. 


Kononnya di awal tahun ni nak motivasi diri yang semakin lemah ni ha ha ha.
 
Buku ni boleh di katakan agak menarik untuk dibaca. Tulisan dan lukisan kartun dalam buku ni ialah himpunan daripada koleksi Sketsa Rumah Tangga yang pernah diterbitkan dalam majalah Anis. Memang mencuit hati dan bukan je menjentik minda tapi siap sental dan basuh lagi tau untuk pasangan veteran yang dah berkarat macam aku nih. Cerita tentang isteri, suami, anak-anak, dunia sekarang dan tentang ibadah 
diadun dengan bahasa yang cukup santai dan bersahaja. Kisah yang padat dengan panduan serta mesej yang sangat berguna. Tidak lupa menyelitkan unsur sinis, humor dan ilustrasi yang sangat mencuit hati dan terkesan pada diri!
 
Ada banyak kebenaran dalam buku ini yang berbau sindiran dan kritikan yang pedas. Namun, ada mesej yang boleh diteladani dan boleh diambil manfaat dan iktibar daripadanya.



 
 

Sinopsis


Suami umpama ‘menteri luar’, isteri pula umpama ‘menteri dalam negeri’. Suami dan isteri ibarat tangan kanan dan tangan kiri, ibarat malam dan siang. Saling melengkapi. Tempatnya tetap di ruang khas (di sisi), bukan di atas dan di bawah!


Kadang-kadang saya rasa membesarkan anak-anak yang ramai dalam zaman serba canggih ini seperti berada di medan peperangan. Tidak cukup masa untuk menarik nafas dan berehat panjang. Tidak cukup masa tidur nyenyak…
Oh, susah rupa-rupanya nak dapat segala benda yang hebat di dunia ini. Kena bangun malam pada saat orang lain sedap tidur berdengkur dibuai mimpi. Kena bersejuk-sejuk berwuduk saat orang lain lena berselimut tebal. Kena tinggalkan tilam empuk dan teman sekatil.


Memang orang kita, bab nak kahwinkan anak tidak pandai buat ala kadar. Sanggup berhabis, bergolok bergadai demi nak memastikan majlis perkahwinan tu mendapat markah A+ atau markah penuh 100 peratus daripada para juri dan hakim yang terdiri daripada tetamu yang datang.




No comments:

Post a Comment