Syurga Di Hati





Penulis  :  Fatin Nabila
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction / Cinta
Penerbit :  Alaf 21
Bilangan Mukasurat : 504
Tarikh Terbitan : 2009
ISBN : 978-983-124-431-9
Rating : ★★





Ulasan :

Buku ini  telah aku beli secara tidak sengaja setelah terbaca sinopsis yang agak menarik dalam laman web Buku Prima. Secara peribadi, aku memang amat berpuas hati setelah habis baca buku ini. Memang berbaloi rasanya aku 'bersengkang mata' hadap baca buku ni sampai tengah malam tadi.

Syurga Di Hati memaparkan suatu kisah pernikahan tanpa restu ibu bapa yang bukan hanya dapat memberi banyak teladan malah ia juga dapat membuka mata hati dan mata akal kepada anak-anak muda kini yang terlalu ghairah ingin bernikah ketika masih lagi bergelar pelajar atau graduan. Aku rasa karya ini memang benar berlaku di kalangan masyarakat kita kini. Tema dan plot cerita karya ini ialah cinta yang hadir kepada dua orang graduan yang berbeza latar belakang keluarga, seorang pemuda miskin dan seorang gadis kaya. Gaya bahasa yang digunakan pula mudah difahami dan banyak pengajaran berguna untuk dijadikan iktibar kepada adik-adik semua. 

Secara keseluruhan, aku agak tertarik dengan perjalanan cerita pada watak-watak utama dalam karya ini terutamanya pada watak Ariff, Erin dan mama Erin yang berjaya mengajak pembaca untuk sama-sama sedar dan insafi diri akan kesilapan yang mereka lakukan akibat daripada tindakan terburu-buru mereka mengikut kata hati, tidak berfikir panjang dan tidak mempedulikan nasihat dan teguran dari kedua ibu bapa dan perlunya restu ibu bapa dalam membina rumah tangga. Tidak salah untuk bernikah ketika usia muda dan masih belajar, asalkan kena dengan caranya, mendapat restu dan redha ibu bapa kita dan barulah mendapat keberkatan hingga ke syurgaNya insya Allah.


Sinopsis



AKIBAT mabuk bercinta, Erin & Ariff bertekad mengakhiri perhubungan mereka dengan ikatan perkahwinan. Hangatnya darah muda menjadikan mereka tidak memikirkan darjat dan usia masing-masing yang masih terlalu mentah dalam melayari bahtera rumah tangga. Dan akibatnya, sebaik kedua-duanya melangkah ke gerbang perkahwinan, rumah tangga mereka berantakan kerana kurangnya persefahaman sesama mereka. Krisis demi krisis berlaku hanya kerana perkara-perkara remeh hingga akhirnya membawa kepada perpisahan.

 


 

 


Berbulan lamanya Ariff menghilang tanpa pesan. Tiada isteri yang menemani dan berkongsi suka dukanya. Dia hanya pulang apabila mendapat tahu keadaan isterinya yang sarat mengandung. Sekali lagi kesabarannya teruji apabila terpaksa berdepan dengan cacimaki mertuanya bila dituduh suami yang tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri. Sebagai lelaki, Ariff mempunyai dua pilihan. Mengenepikan maruah dan egonya demi sebuah kehidupan rumah tangga yang bahagia ataupun melupakan terus alam indah berkeluarga yang terlalu banyak likunya.












No comments:

Post a Comment