Bukan Salahku




Penulis  :  Liza Nur
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction / Cinta
Penerbit :  Buku Prima
Bilangan Mukasurat : 550
Tarikh Terbitan : 2010
ISBN : 978-967-5489-59-4
Rating : ★★★★★





Ulasan :

Setelah membaca sinopsis dan terlihat gambar depan buku yang sangat menyentuh hati ini seperti menarik-narik aku untuk membedah siasat apakah kisah yang ada dalam karya penulis hebat ini. Ternyata karya ini walaupun agak sedih dan meninggalkan bekas dihati ini, namun ia juga sebagai penaik semangat aku untuk baca hingga akhir muka surat. Pada pendapat aku, penulis telah berjaya memaparkan dan berkongsi suatu kisah benar yang memang wujud dewasa ini. Walaupun tidak ramai yang seperti ingin ambil peduli tentang persoalan sedemikian yang seringkali kita dengar atau terbaca di mana-mana, namun aku rasa kisah ini memang sesuai sekali dijadikan sebagai pengajaran yang amat berguna kepada pembaca terutamanya kepada generasi muda yang semakin nipis iman didada, sering lupa diri dan memandang ringan tentang kewajipan dan tanggungjawab sebagai seorang islam dan membelakangkan adam resam dan budaya demi meraih cinta si teruna bangsa lain ketika berada di luar negara. Juga dapat mendidik dan mengajar kita mengenal erti kehidupan yang sebenarnya yang perlu kita lalui selagi kita bernafas dan hidup di dunia yang fana ini. Aku kira kisah ini memang sesuai untuk dijadikan sebagai MOTIVASI berguna kepada kita semua dalam mengharungi kehidupan sebagai manusia di bumi ALLAH ini. Cerita tentang ketabahan dan kegigihan seorang anak yatim yang hilang tempat berpaut yang penuh dengan emosi ini sejujurnya banyak memberi pengajaran dan menyedarkan aku. Hayati secebis kisah ini dengan mata hati dan mata akalmu nescaya banyak ilmu yang dapat diperolehi dari karya hebat ini. Terima kasih dan tahniah kepada penulis kerana telah berkongsi suatu kisah yang bukan sahaja dapat dijadikan inspirasi malah teladan dan peringatan kepada adik-adik manis di luar sana insya-Allah. Memang berbaloi baca buku ni.  


Highly Recommended Book. 






Kisah suka duka perjalanan hidup Asyiqeen (Ash) yang terpaksa menjaga adiknya yang kurang upaya sejak berusia 10 tahun, selepas ibunya meninggal. Oleh kerana dendam kesumat dalam diri Mak Tok, Ash yang ditinggalkan dalam jagaannya diseksa dan terpaksa hidup berdikari sendiri demi Balqis, adik yang sangat disayanginya. Selepas kematian adiknya, Ash menyambung pengajiaannya di UITM dan kemudian menerima biasiswa untuk menyambuang pengajiannya ke Sydney.








Di sana dia bertemu dengan Ashraf Ivan Obaydin (Ivan), lelaki angkuh yang tidak percaya pada kewujudan agama dan adat resam. Berita mengenai kematian kawan baiknya, Zahra Ruwaida memaksa Ash pulang ke Malaysia untuk menjaga anak Zahra, Adib Farhan. Rasa bersalah pada arwah ibunya Melissa, memaksa Ivan menjejakkan kaki ke bumi Malaysia. Di Malaysia, Ivan diperkenalkan oleh Pak Longnya dengan dua musuh ketatnya selama ini iaitu agama dan adat resam. Mampukah Asyiqeen berdepan dengan masa silamnya? Mampukah Ivan mendalami agama Islam dan budaya arwah ibunya, yang selama ini dibenci? Jadi, kalau ingin tahu apakah yang terjadi seterusnya kepada Ash dan Ashraf, kena baca karya ini ye....






... Jamal Abdillah & Francisca Peter- Kehebatan Cinta ...




kalau ingin tahu lebih lanjut tentang karya penulis boleh klik link ini ye ... Liza Nur    




No comments:

Post a Comment