5 Tahun 5 Bulan





Penulis  :  Hlovate
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction
Penerbit :  Jemari Seni Publishing
Bilangan Mukasurat : 509
Tarikh Terbitan : 2007
ISBN : 978-983-43217-2-7
Rating : ★★★★★






Ulasan :

Alhamdulillah, akhirnya aku dapat juga 'khatam' karya terakhir penulis hebat yang telah pun melekat di hatiku ini seperti kena gam gajah sebagai penutup tirai tahun ini.

I'm speechless you know....aku rasa karya ini agak berlainan sekali dengan karya yang telah aku baca terdahulu. Kerana pendapat peribadi, aku mengakui karya kali ini lebih melelahkan aku untuk habis baca buku ini. Nak tahu kenapa ? Sebabnya dua watak utama Ana dan Along dalam karya ini masing-masing keras hati dan lambat sangat nak meluahkan perasaan hati dan terlalu banyak memikirkan kebarangkalian 'kalau' yang akan berlaku. Dan memang buat aku rasa sakit hati je TETAPI akhir ceritanya pada aku memang MANIS dan berbaloi sabar baca hingga akhir muka surat. Memang buat aku sengih sorang-sorang je dan tersenyum bahagia bila akhirnya Afiq melafaz kata "Along sayang Ana".



Apa yang pasti aku memang sudah terpaut dan serasi dengan gaya penulisan Hlovate yang unik ini. Setiap karyanya mempunyai suatu kelainan dan kebanyakan watak-watak di dalam karyanya seperti mempunyai kaitan dan sambungan cerita di antara satu sama lain. Karya kali ini penulis mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah dan jenaka yang selamba. Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati...mengisi nurani.


Cerita tentang Ana (Johanna) yang bekerja sementara sebagai orang gaji di rumah En Lafty dan menguruskan tiga orang anak remaja majikannya iaitu Angah, Nina dan Nana. Ana kemudiannya telah bertemu dengan anak sulung majikannya, Along (Afiq Hafizi) seorang Engineer yang sentiasa mencari kesalahannya setiap kali bertentang mata. Tetapi Ana lebih banyak beralah dan menurut sahaja setiap arahan dan kritikan dari Along yang diibaratkan seperti 'Along Serbia' yang sarkastik. Setelah bekerja selama tiga bulan, Ana telah berhenti kerja dan menyambung pelajaran ke Aberdeen dalam bidang perubatan. Di sana Ana telah bertemu Bat aka Hang Jebat dan menjadi sahabat baik. Semasa di sana, Along sering menghubungi Ana dan mereka mula mesra dan menjadi teman bercerita merentas benua. Siapakah yang bertakhta di hati Ana dan bagaimanakah kesudahan cerita ini ?  Kalau nak tahu lebih lanjut cuba dapatkan buku ini ye.


 


Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat pedas aje.
Masin sangat la ni... lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi O. Kurang gula. Tapi campir sikit honey.

Namun inilah permulaannya dia belajar menjadi Ana...dan
dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya...

Kata Ana:
Saya bukan orang yang dicari,Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal.

Kata hati Along:
Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo didalam Ana.

Siapa Ana? Dan siapa pula JO dalam hidup Along?

Seperti mana dia cekap sebagai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. Namun apabila bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak dulu. Hatinya pernah berperi:boys're stupid,some men too.



Hayati mutiara indah yang tertulis di dalam karya hebat ini :-

... I've Him, yes.  No matter what. Come hell or high water.   Allah is enough for me ...

... All the verses in the Quran are like personal love letters from God to us. 
If you want to find solace and balm for the sore, the words will heal it straight away ...

... Dengan masa, apa sahaja mampu terjadi dengan izin-Nya ...




No comments:

Post a Comment