Dia... Isteri Luar Biasa





Penulis  :  Umie Nadzimah
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction
Penerbit :  Penulisan2u
Bilangan Mukasurat : 616
Tarikh Terbitan : October 2013
ISBN : 978-967-0567-15-0
Rating : ★★★★





Ulasan :

Buku ini adalah karya pertama penulis ini yang baru aku baca walaupun sebenarnya penulis ini telah pun menghasilkan beberapa buah karya terdahulu. Namun, karya genre romantik komedi penulis ini serasa serasi dengan jiwaku, aku seperti terpanggil untuk terus ' membedah siasat ' karya penulis hebat ini pula. Di sebalik tajuk yang penuh simbolik ini terselit suatu kisah yang sungguh mencuit hati dan penuh dengan mesej tersirat membuatkan aku asyik ketawa dan tersengih-sengih aje dengan watak Raden Amzar seorang "Dr tumbuhan" yang secara tiba-tiba muncul dengan penuh keajaiban dan berjaya merubah segala dalam hidup Dewi Yusra yang begitu bencikan lelaki menjadi seorang isteri yang boleh aku katakan boleh dibanggakan.

Pendapat peribadi aku setelah membaca karya penulis ini buat pertama kalinya, aku seperti sudah jatuh cinta pandang pertama orang kata...Aku tidak pasti bagaimana dengan karya-karya penulis ini sebelumnya tetapi sejujurnya aku memang 'suka giler' dengan jalan cerita karya ini. Tema ceritanya tentang cinta selepas nikah  hampir sama dengan kebanyakan novel terbaru di pasaran sekarang ni TETAPI  plot ceritanya agak sedikit unik dan berbeza dan penulis berjaya meletakkan unsur suspen yang menyebabkan aku tertanya-tanya dan nak habiskan baca cepat-cepat nak tahu siapakah sebenarnya yang telah memerangkap Dewi dan Raden semasa insiden di tangkap khalwat di rumah Raden pada malam itu. Gaya penulisannya memang santai dan bersahaja tiada konflik yang beratkan kepala dan begitu menghiburkan dari awal hingga akhir cerita. Pendek kata memang buatkan aku tersengih sorang-sorang jer baca buku ni tau dan boleh hilangkan stress aku...


Di sebalik kisah yang mencuit hati ini, terselit mesej dan mutiara indah yang cuba disampaikan oleh penulis bahawa jangan sesekali kita mempertikaikan jodoh dari Allah SWT kerana itulah jodoh dan takdir Allah namanya dan ia adalah suatu amanah yang perlu dijaga dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang. Jangan kita menilai seseorang itu hanya dari luaran sahaja. Jangan pernah membina bahagia atas kelukaan insan lain. Rasa cinta sahaja tidak mencukupi jika tidak dilengkapi dengan tanggungjawab. Aku begitu tersentuh dengan kata-kata Raden dalam karya ini...

 



" Dalam rumah tangga ni, jika berlaku sesuatu yang kurang elok, tak semestinya berpunca dari lelaki saja, perempuan pun ada buat hal ...sebab itu bila kita tengah bahagia, gembira dan aman ni, jangan sesekali lupa, ujian Allah bila-bila masa boleh datang. Kena banyak-banyak doa dan berusaha untuk kekalkan dan perbaiki hubungan. Tak boleh lalai sikit pun. Dua-dua kita kena kerja keras dan saling mengingatkan..."







SINGLE is simple, double is trouble...

Itu moto hidup Dewi Yusra. Katanya, dia boleh hidup tanpa lelaki, lagi mudah dan tidak serabut otak. Lelaki menyusahkan, suka ambil kesempatan!

Perempuan tak kahwin pun boleh ada anaklah! Bukan spesies angkat-angkat ya, yang asli datang dari rahim Dewi Yusra. Kau gila ke Dewi, ingat nak buat anak tu semudah buat nasi ayam ke? Hesy... Mesti ada jalanlah…

Dewi serius! Walau dengan apa cara pun, Dewi tetap ingin punya anak dari darah dagingnya. Anak yang akan mewarisi syarikat perniagaan Cik NAB a.k.a Nasi Ayam Bonda.

“Aku akan kahwin! Syaratnya aku nak kahwin sampai mengandung aje ya, lepas tu aku chaw. No husband anymore. Sebelum aku sakit hati ditinggalkan, lebih baik aku blah dahulu” - DEWI YUSRA

Maka bermulalah usaha Dewi untuk mendapatkan ‘Suami Sementara­’ dari lelaki baik-baik, gen terhebat, genius dan stok sembahyang atas kapal terbang.

“Saya Amzar... errr... Radin Amzar yang duduk sebelah you dalam flight dari Heathrow hari tu...” - RADEN AMZAR

Bagai nak tercabut jantung Dewi dengar. Lelaki edisi terhad tu hubungi dia? Macam tak percaya pun ada. Ingatkan lelaki itu akan terus hilang. Tuhan berikan Dewi peluang ke ni?

Berjayakah rancangan Dewi Yusra untuk memerangkap Dr. Radin Amzar, lelaki terpilih sebagai ‘Suami Sementara’nya untuk seorang zuriat? Bagaimana pula rancangan Kamarul yang terlalu menyintainya?

Temui jawapannya dalam DIA... Isteri Luar Biasa, kisah seorang gadis yang terpaksa bangkit dari peristiwa kelam hidupnya.






No comments:

Post a Comment