Gantung





Penulis   :  Nadia Khan    
Negara   :  Malaysia    
Bahasa   :  Melayu  
Genre     :  Seram, Mindfuck, Persahabatan, Gender
Penerbit  :  Buku Fixi    
Bilangan Mukasurat : 293   
Tarikh Terbitan : 2013   
ISBN : 978-967-0374-50-5  
Rating : ★★
 




 


Ulasan :

Hmmm karya kedua yang kubaca selepas Kelabu ni memang buat aku kagum dengan penulis muda hebat ini. Aku tak sangka ceritanya macam ni. Syabas kepada penulis kerana berjaya menghasilkan cerita yang tidak pernah lagi aku jumpa yang macam ni ala-ala thriller-seram-sedih memang sungguh luarbiasa pada aku yang tak berapa gemar nak baca cerita genre seram camni. 

Secara peribadi, cerita ini pada amatan aku memang cukup P.E.R.F.E.C.T. walaupun, aku tidak berapa suka dengan gambaran perilaku sosial 4 watak utama budak lelaki sekolah menengah dalam cerita ini yang agak liar dan terlibat dengan aktiviti seks bebas. Macamana nak cakap ye...cerita ini agak kurang sesuai untuk dibaca oleh adik-adik yang masih bersekolah lagi sebab ada banyak unsur-unsur yang kurang baik untuk dijadikan ikutan dan contoh. walaupun, mungkin ada mesej baik yang ingin penulis sampaikan secara tidak langsung. Sebab tu jugak aku terpaksa buang satu . Mungkin juga aku kurang faham atau mungkin salah faham dengan mesej yang cuba disampaikan oleh penulis agaknya. 

Secara keseluruhan cerita ni memang creepy dan buat aku seperti berada di alam mimpi ngeri, terbuai dengan perkembangan cerita yang cukup boleh buat aku naik bulu roma dan asyik dok pandang-pandang keliling sewaktu baca nih (baca waktu malam ye) he he he. Dan seolah-olah aku juga wujud bersama watak-watak utama dalam cerita ilusi yang macam betul-betul berada depan mata aku ni.  Kalau tak percaya, cuba baca sendiri lepas ni baru faham apa yang aku maksudkan. Kali ni pun aku dah kena main dengan si Nadia ni tau bukan setakat kena main fikiran je, emosi dan perasaan pun kena main jugak...sebab waktu akhir-akhir bab baru aku tau Gibbs dan KJ ni sebenarnya dah lama mati dan Ray atau Khalil ni sebenarnya yang masih hidup...Aduh terkena lagi aku.... 


Highly Recommended Book



  
Sinopsis
 










"Musketeer Code - no all for one, just one for all." 





Gibbs, Ray, KJ dan Troll – sekumpulan pelajar lelaki paling popular dan paling akrab di sebuah sekolah asrama elit. Mereka berempat mencipta Musketeer Code - peraturan yang tidak membenarkan sesiapa antara mereka mempunyai steady girlfriend, tetapi sebarang skandal amat dialu-alukan untuk dikongsi oleh semua. 

 









Sehinggalah peraturan itu dilanggar... dan seorang awek psiko mencetuskan tragedi yang bakal menghantui hidup mereka semua. Kemudian —

 



...Suratan atau Kebetulan - Kenny, Remy & Martin ...







2 comments:

  1. Hahaha.. kita sama2 terkena.. dan saya juga setuju mengenai kehidupan sosial watak dalam cerita ini tak berapa sesuai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. best kan baca buku ni harap ada sambungan lagi ...

      Delete