The Unsung Hero




Penulis  :  Melur Jelita
Negara  : Malaysia
Bahasa  : Melayu
Genre    : Malay Fiction / Cinta
Penerbit : Karya Seni
Bilangan Mukasurat : 1156
Tarikh Terbitan : September 2014
ISBN : 978-967-0246-80-2
Rating :



Ulasan :

Syukur Alhamdulillah kerana dengan izin-NYA sekali lagi aku telah diberi kesempatan untuk membaca dan menghayati karya terbaru penulis favourite aku yang hebat ini. Seperti dua karyanya yang terdahulu, MJ berjaya menjulang nama PDRM aka "Abang Pedas" sehingga menyedarkan aku untuk menghormati dan menyanjung tinggi mereka yang bergelar POLIS ini. Kini, MJ mengangkat pula martabat para pejuang terhebat negara Komando VAT 69 wira  yang tidak pernah kukenali mungkin juga oleh masyarakat malah tidak pernah terfikir oleh kita akan kewujudan mereka. Namun hakikat yang perlu kita sedar mereka ini sebenarnya adalah pahlawan negara yang berjuang berkorban nyawa untuk agama, bangsa dan negara tanpa mengharapkan balasan, imbuhan dan pingat demi memastikan negara yang kita cintai ini dapat kita diami dengan tenang, aman dan damai.  Inilah wira yang tidak pernah kita dendang. Adakah kita sedar tentang keadaan ini ? Adakah kita hargai apa yang kita kecapi tika ini ? Mampukah kita mengecapi keadaan seperti sekarang tanpa mereka ? Tepuk dada tanya selera...



Dan Dia mengajar manusia apa yang tak diketahuinya... ayat 5, Surah al Alaq

Kissing cousin?
Huh?!
Bagi Deraman tak berdosa.

Bagi Blackswan, sangat berdosa!
Sumbang mahram! Dari Blackswan bertukar kepada angry bird.
Sombong menonggek!

Blah cam tu je dari Deraman, lelaki serigala jadi-jadian!

Ketika semua kesayangan ditarik dari seorang insan, dia tewas. Tapi seorang insan yang terpilih untuk diuji oleh Allah SWT, sebenarnya memiliki jiwa juang yang sangat kental. Allah pilih, Allah uji kerana dia mampu. Lihatlah bila satu jiwa yang tewas kemudiannya reda dengan ketentuan Allah bangkit menjadi jiwa baru. Dia harus kuat! Kerana itulah satu-satunya pilihan yang ada.

Kisah kejiwaan yang sangat meruntun hati di antara sepasang sepupu yang dipaksakan hubungan adik-abang dari kecil. Maryam akur. Irvan enggan. Mereka terpisah dengan satu janji. Tetapi janji itu dimungkiri dengan kehadiran Riyaz.
Hoo rat! Riyaz sangat berani. Seorang putera raja berkuda putih! 

 

Maryam, sang perawan yang pemalu, dipingit rapi dengan penuh adab dan bicara tewas kepada seorang pemuja. Hatinya telah dipesona Riyaz yang berani melanggar sempadan pingitan bak dan bunda.

Irvan, Maryam, Riyaz, Haziq, bak dan bunda, di sinilah couple seminit bermula...
Maryam : “Hutang boleh?”
Irvan : “Hutang kasih? Ada bunganya nanti... kalau lambat sangat bertangguh.”
“Apa bunganya?”
“Nanti abang cakap... tapi yang pasti hutang kasih tu akan berbunga sayang.”



Setelah baca karya ini, apa yang dapat aku katakan buku ini sememangnya penuh dengan ilmu. PERFECT. AWESOMENESS. Tidak perlu aku nak cerita panjang dan komen meleret. Kena beli buku MJ ini dan hayatinya sendiri. MJ bukan sahaja berjaya mengadun kisah kekeluargaan yang amat rapat terjalin yang sungguh indah di mata dan berbunga di hati malah seperti mendidik dan memperlihatkan kasih sayang dalam watak-watak utama dengan penggunaan dialek Kedah dan Kelantan dengan sungguh mempersonakan sekali. Lenggok bahasa yang digunakan bukan sahaja indah dan manis malah seperti menggamit pembaca untuk memahami dengan lebih dekat lagi. Teknik penceritaannya sering menjadi tanda tanya, penuh mendebarkan dan sarat dengan aksi mahupun emosi sekaligus mencengkam pelbagai rasa di hati pembaca. Karyanya memang buat aku sentiasa tidak 'keruan' dan 'panas punggung'. Memang berjaya membuatkan aku melekat dengan naratif penceritaan yang begini. 

Kisah wira Very Able Trooper VAT 69 Nur Muhammad Irvan aka Debak, Deraman, Abang One (The Chosen One) aka HERO dan Tun Maryam Keumalahayani aka Blackswan, si budak telur separuh masak yang sungguh menyentuh rasa, penuh berilmu dengan kata-kata semangat dan nasihat maksud tersurat dan tersirat. Banyak panduan dan tips berguna buat para isteri lebih menyayangi, menghormati dan memuliakan suaminya dan para suami membahagiakan isterinya. Kita akan rasa sungguh terharu, terhutang budi dan nyawa dan amat bangga sekali dengan HERO dan ahli keluarga mereka.  Malah buat kita rasa ingin jadi wira VAT 69 atau jadi sebahagian daripada ahli keluarga mereka. Kisah yang sungguh patriotik dan buat aku sedar betapa bertuahnya aku dilahirkan sebagai anak Malaysia dan buat aku rasa lebih cintakan negaraku ini. Ayuh bangun anak bangsa berdaulat, mari kita sanjung, kenang dan dendang wira-wira negara kita sendiri. Kenali mereka dan hargai setiap pengorbanan dan jasa yang dicurah. 


Mari kita sama-sama menjaga dan mempertahankan tanah tumpah tanahair tercinta ini. Syabas dan tahniah MELUR JELITA kerana berjaya melahirkan sebuah karya penuh dengan ilmu yang sungguh luarbiasa dan amat berbeza sekali. Walaupun karya ini mengadun kisah kasih sayang syahdu yang sungguh manis dan membuatkan aku tersenyum meleret tersipu malu namun ia berjaya membuka mata dan mindaku tentang kewujudan The Unsung Heroes ini. Karya ini telah berjaya menaikan semangat patriotikku dengan begitu hebat dan terkesan sekali. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan atas usaha murni MJ ini. Hanya Allah swt yang dapat membalas atas usaha murni MJ. Semoga MJ sentiasa berada di dalam rahmatNYA dan teruskan dengan karya HERO yang lebih menyengat dan meletops. Aku sangat berharap kisah ini ada sambungan ceritanya kerana seperti ada lagi kisah tentang Riyaz dan kematian bonda Mariam yang menjadi tanda tanya dan persoalan di mindaku ini.



...inilah lagu Perwira nyanyian Almarhum Seniwati Saloma untuk HERO yang tercinta...





...ini pula lagu Warisan nyanyian Almarhum Sudirman untuk semua peyambung warisan...





Makluman

Innalillahi wa inna ilaihi raji'uun. Ya ALLAH ampunilah dosanya, berilah rahmatMU ke atasnya, sejahtera dan maafkanlah dirinya
Melur Jelita
Assalamualaikum
Makluman untuk semua.. Puan Hajah Norlaili Salleh (Melur Jelita) telah kembali menemui Allah SWT pada pukul 6.28pm tadi. Pada hari mulia dan bulan mulia ini, semoga beliau dapat diberkati Allah dan dapat bersama mereka yang beriman.
Terima kasih diatas segala doa yang dipanjatkan ke hadrat Illahi. Semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan pada kita semua dan seluruh ahli keluarga beliau. Aamiin


No comments:

Post a Comment