Melodi Kasih




Penulis  :  Hezzy Azra
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction
Penerbit :  Alaf 21
Bilangan Mukasurat : 472
Tarikh Terbitan : 2007
ISBN : 978-983-124-327-5
Rating :  ★★★★






Ulasan :

Alhamdulillah lega rasanya macam baru lepas habis marathon pulak baca buku tak henti-henti, aku 'pulun'  baca berturut-turut buku Hezzy Azra ni.

'Melodi Kasih' sebenarnya karya pertama penulis ini TAPI aku ni terbalik pulak baca buku yang akhir baru cari buku yang awal...he he he. Selepas baca 'Sah, Aku Cinta Kamu' baru rasa terpanggil untuk baca buku yang ini pula. Karya ini aku rasa agak berlainan sama sekali kerana pertama kali aku baca karya yang menggabungkan 3 kisah dalam satu susunan cerita yang menarik sekali. Dan baru aku kenal bagaimana permulaan cerita beberapa watak yang pernah aku baca dalam karyanya yang lain. Gaya penulisannya dalam karya ini agak kurang sedikit 'sengatnya' berbanding dengan yang lain, namun aku kira ini bukan kekurangan yang ketara kerana aku suka dengan jalan ceritanya yang 'simple' tapi masih terasa getarnya di hati aku ini. Penulis juga berjaya mencipta watak dan mengaitkan setiap watak tersebut di setiap karya yang pernah aku baca sebelum ini dan ini membuatkan aku lebih tertarik untuk 'membedah siasat' karya-karya lain penulis ini.


Mengisahkan tentang suka duka perjalanan hidup Zahara Inas (Zaha), Edrina Julia (EJ) dan Iman Syukriah (Iman) tiga sahabat yang dilahirkan pada bulan yang sama tetapi berbeza warna cinta dan takdir kehidupan. Zaha digambarkan seorang yang amat berdikari, masih belum berkahwin (andalusia) dan berkerjaya, EJ dilahirkan dalam kehidupan serba mewah, telah berkahwin dengan pilihan keluarganya dan seorang isteri yang setia dan sepi. Manakala Iman pula seorang isteri dan ibu yang sempurna setelah berkahwin dengan lelaki yang dicintainya sejak di Universiti. Walaupun tiga sahabat baik ini mempunyai keperibadian yang agak berbeza namun mereka serasi berkongsi suka duka bersama.

Setelah habis baca karya ini, aku merasakan walaupun ada tiga kisah yang berbeza, tetapi ianya telah disusun dengan begitu baik dan teratur sekali meskipun aku rasa lebih dibuaikan dengan kisah pertemuan dan percintaan di antara Zaha dan Fariq yang begitu indah dan mengasyikkan. Namun, banyak teladan dan pengajaran yang dapat aku hayati dan selami dari tiga kisah dalam karya yang hebat ini. Penulis juga berjaya membuat aku tertanya-tanya di akhir cerita TAPI seperti biasa penulis ini memang suka buat aku tidak puas hati dengan 'ending' ceritanya yang agak tergantung dan tidak seperti yang aku inginkan. Kalau nak tahu lebih lanjut cuba baca karya ini dan buat penilaian sendiri kerana setiap orang mempunyai pendapat masing-masing.


kalau ingin tahu lebih lanjut karya Hezzy Azra boleh klik link ni... Hezzy Azra



No comments:

Post a Comment