Surat Ungu Untuk Nuha





Penulis   :  Noor Suraya   
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Jemari Seni Sdn Bhd
 

Bilangan Mukasurat : 484 
Tarikh Terbitan : 2007  
ISBN :   978-983-43217-3-4  
Rating : 

 
Ulasan : 

Alhamdulillah akhirnya dapat jugak aku baca buku ni setelah lama mencari. Ini adalah buku ke 2 kubaca selepas Jaja & Din.


Aku tak nak komen berjeler, cukup apa yang aku boleh tulis di sini, cerita ini memang ada daya tarikan yang tersendiri sehinggakan boleh buat aku jatuh suka, jatuh sayang, jatuh jiwang berkali-kali dengan karya Cikgu hebat ini. Sebab apa ??? sebab kisah Nuha dan Alang dalam cerita ini buat aku jadi macam cheese yang cair kalau kita letak pada suhu bilik hah camtuhlah lebih kurang apa yang aku rasa. Aku tersentuh, terbuai-buai, terpesona dan terpaut hati dengan ayat-ayat puitis madah pujangga si lelaki ungu Muzzammil Muadz a.k.a 'Alang Rebus Tak Empuk' ni. Setiap bait-bait ayat-ayat syahdu dan melankoliknya meresap masuk ke lubuk hatiku yang paling dalam.
 
Bermula dengan sebuah pertemuan yang tidak diduga pada 31 Disember pukul 12.05 pagi, dua insan ni sekejap bergaduh, sekejap berkawan, saling 'berperang lidah', memendam rasa dan diuji dengan ujian yang tidak di sangka-sangka. Alang merajuk membawa hati yang lara ke Hobart, Tasmania. Akhirnya, Nuha sedar dan mengakui Alang lelaki berambut afro yang paling dibenci adalah imam yang dicari-cari selama ini. Itulah orang tua-tua kata jangan benci sangat nanti jatuh suka akhirnya he he he. Ketiadaan Alang disisi dirasakan suatu kehilangan dan timbul bibit rindu dengan usikan dan ragam Alang yang  menyedarkannya dalam banyak perkara. Setiap perjalanan waktu telah menjadi kenangan yang manis dan syahdu buat Nuha & Alang apabila akhirnya Alang pulang menunaikan janji mereka untuk bersatu. Akhirnya laut bertemu pantainya.

Nampak gayanya aku dah ketagih nak baca semua karya CIKGU yang namanya NOOR SURAYA...ada sesiapa yang kenal ?



T.E.R.B.A.I.K. 

Sinopsis
   


Nuha Tajul Ariffin:

 

Jendela hati diketuk lagi
kubuka separuh-separuh
separuh hati
"Selamat malam, nama saya Cinta!"
hangat dan dingin
merantai di luar.


"Izinkan saya berteduh di tepi jendelamu?"
Cinta terus bertanya.

Lalu hatiku tertanya-tanya:
"Cinta, kenapa mesti aku?"





Muzzammil Muadz:

Nuha, benarkah ... tidak semua ombak menemui pantai ?

kalau cinta itu ada sayapnya... terbanglah dan hinggaplah di hati dia

berbisiklah kepada dia yang telah kuberikan hatiku
berbisiklah tentang rasaku yang satu

serulah kepadanya Cinta, sapalah dia Cinta dengan cintaku

pandanglah dia... dan ceritalah Cinta tentang aku yang sedang jatuh hati kepadanya 



 


Novel keenam NOOR SURAYA membawa anda menemani Nuha menaiki Ekspres Langkawi ke utara. Perjalanan kereta api pada malam dingin penghujung tahun 2005 telah menemukan Nuha Tajul Ariffin dengan Alang Rebus Tak Empuk. Nuha memang tidak menyukai lelaki berambut Afro itu sejak mula! Titik! Alang juga tidak menyenangi Nuha yang garang mengalahkan anak gergasi itu sejak awal. Titik! Padahal hidup ini rupa-rupanya tidak pernah ada 'titik' sebelum tiba waktunya. Hidup adalah suatu perjalanan waktu!



Hayati mutiara indah yang tertulis di dalam karya hebat ini :-

 Ya Allah, kurniakan kepadaku kecintaan kepadaMU
kecintaan kepada orang yang mencintaiMU
dan kecintaan apa sahaja yang mendekatkan diriku pada kecintaanMU
jadikanlah zatMU lebih aku cintai daripada air yang dingin


Kadang-kadang kita boleh membenci seseorang tanpa memerlukan alasan

Kadang-kadang cinta datang pada saat yang tidak disangka-sangka.
Cinta seperti angir silir yang menderu pada musim panas
dinginnya melekat di jantung, namun keasyikannya tidak pernah kekal lama

Ubat hati ada 5 caranya, baca al-Quran dengan memahami maknanya sekali,
dirikan solat malam & berkawan dengan orang soleh 
puasa dan zikir yang berpanjangan

Some stones are better left untouched   




... lagu Ingin Ku Petik Bintang Kejora - Ebiet G. Ade ... 





... lagu Dua Insan - M Nasir & Yunizar Hussein ...








kalau ingin tahu lebih lanjut tentang penulis boleh klik link ini ye...   
  Noor Suraya  

 
 

2 comments: