Cinta High Class & Cintaku Kerana Agamamu




Penulis  :  Fatimah Syarha & Dr Farhan Hadi
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction / Tarbiah
Penerbit :  Galeri Ilmu Sdn Bhd
Bilangan Mukasurat :  492
Tarikh Terbitan : 2012
ISBN :  978-983-097-361-6
Rating : ★★★★★






Ulasan :

Syukur Alhamdulillah kerana dengan izin-NYA aku telah diberi kesempatan dan terpanggil untuk membaca dan menghayati karya yang sungguh hebat ini. Cinta High Class adalah karya pertama penulis hebat ini yang baru sahaja aku baca. Karya hebat ini boleh di kategorikan sebagai novel tarbiah dan boleh dijadikan sebagai iktibar dan panduan hidup untuk para pembaca tentang erti sebenar cinta halal dalam Islam terutama sekali untuk yang belum bergelar atau pun yang sudah bergelar Suami atau Isteri.

 




Cinta High Class bukan eksklusif milik sesiapa. Cinta High Class berhak dimiliki oleh kita semua. Jangan tunggu esok. Hari ini juga kita dan si dia mesti mencintai secara high class. Jangan lupa, bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga.






 



Cintaku Kerana Agamamu. Dalam agama Islam, ada perkara yang baik dan perkara yang TERBAIK. Adat yang selari syariat elok diraikan. Masyarakat akan lebih berbaik sangka denan setiap pilihan orang lain apabila mereka mengamalkan mana yang menjadi prioriti. Inilah namanya konsep fiqh al-awlawiyat.








Karya ini memaparkan kisah yang sungguh menyentuh hati dari sudut pandangan seorang LELAKI iaitu Dr Muslih dan juga seorang PEREMPUAN iaitu Qani'ah Syumaila. Ia juga sebagai makanan kepada jiwaku yang masih kosong selama ini, aku cuba menghayati dan menghadam mutiara indah yang cuba disampaikan oleh penulis disebalik maksud yang tersirat Cinta High Class sebagai seorang Muslim. Membaca setiap baris ayat dari karya ini bukan sahaja terkesan hingga ke lubuk hatiku yang paling dalam, malah banyak menyedarkan aku tentang erti cinta itu sendiri dari perspektif  seorang Muslim. Penulis juga berjaya mentarbiah pembaca bagaimana cara untuk meningkatkan kualiti iman sebagai seorang lelaki dan perempuan dalam mengharungi hidup di dunia yang penuh dengan dugaan dan cabaran.  Selain itu juga, penulis juga banyak menyelitkan ayat-ayat al-Quran, sabda Nabi dan kata-kata mutiara para ulama muktabar tersohor yang sekaligus menjadikan novel ini nyata berbeza sekali dengan novel yang lain di pasaran yang telahku baca sehingga kini.

Ya ALLAH sesungguhnya aku mengakui aku telah banyak melakukan kesilapan di dunia fanamu ini dan masih cetek ilmu akhirat dalam diri ini. Masih banyak ilmu yang tidak lagi kupelajari dan masih banyak tanggungjawabku sebagai seorang Muslim yang masih tidak terlaksana dan perlu ditambah, diperbaiki dan dicarigali. Aku tidak mahu comment lebih-lebih disini, cukup hanya aku menyatakan di sini masih belum terlambat untuk para pembaca budiman sekalian untuk menambah ilmu di dada untuk menjadi seorang Muslim yang sebenar. Kalau ingin tahu lebih lanjut dan menghayati serta menimba ilmu yang cukup hebat dalam karya yang aku pasti memang hebat ini, cuba dapatkan karya ini dan buat penilaian sendiri setelah membacanya. Anda pasti menemui jawapan disebalik persoalan yang tidak terjawab di minda selama ini insya-ALLAH.


Subhanallah. Setinggi-tinggi penghargaanku dan ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada penulis hebat ini kerana telah berkongsi ilmu dan berjaya menghasilkan karya yang cukup lengkap rencahnya, sempurna dan sungguh mantap sehingga berjaya menggetarkan seluruh jiwa dan ragaku. Banyak maklumat dan persoalan sebagai seorang muslimin dan muslimat dikupas sempurna dalam karya ini, bagaimana mendidik nafsu dan menyalurkan cinta halal dalam Islam dan seterusnya sehingga ijab qabul dilaksanakan. Di samping itu juga, banyak ilmu rumahtangga dan tips berguna yang dapat dijadikan sebagai ikutan, panduan, pedoman dan pengajaran untuk mendapat pahala dan keredhaan ALLAH di dunia yang fana ini. This is the best Islamic novel that I've ever read and its really worth to buy it  and Highly Recommended Book untuk yang belum, akan atau sedang  menempuh alam perkahwinan dan ingin menimba ilmu untuk menjadi seorang insan yang soleh dan solehah yang sentiasa mendapat keredhaan ALLAH SWT. Ya Allah kuatkan imanku dan bimbinglah aku untuk menjadi wanita dan isteri yang solehah, semoga dipermudahkan insya-Allah.


Hayati mutiara indah yang tertulis di dalam karya hebat ini :-

" Islam sememangnya menggalakkan kita untuk mencari rezeki, tetapi kemewahan bukanlah matlamat yang hakiki. Betapa ramai orang yang mampu membeli rumah yang mewah, namun tidak mampu membeli kebahagiaan di dalamnya. Betapa ramai orang yang mampu membeli tilam yang empuk dan mahal, namun tidak dapat membeli lena semasa tidur. Ramai orang yang mampu membeli makanan enak,  namun tidak dapat membeli selera semasa makan. Sebab itulah dikatakan, kemewahan harta bukanlah penentu kebahagiaan pada diri kita. "



kalau ingin tahu lebih lanjut tentang karya penulis boleh klik link ini ye ... Fatimah Syarha & Dr Farhan Hadi







No comments:

Post a Comment