Untuk Kita Pendosa





Penulis  :  Hilal Asyraf
Negara  :  Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Muslim - Conduct of life
Penerbit :  PTS Millennia
Bilangan Mukasurat : 230
Tarikh Terbitan : 2013
ISBN :  978-967-411-076-5
Rating : ★★★★★






Ulasan :

Dosa adalah ujian. Untuk kita para pendosa, terbuka ruang, seluas-luas ruangan. Kemudian, ingatlah kita kepada pesan Tuhan dalam ayat berturutan.

" Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat serta berserah bulat-bulat kepada-Nya, sebelum kamu didatangi azab. Ini kerana, sesudah itu kamu tidak diberikan pertolongan. " 
~ ( Surah Az-Zumar : 54 ) 


Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar !!! Buku ini  merupakan sebagai penawar dan pengubat segala duka lara yang telah bersarang di hatiku selama ini. Membaca setiap perkataan dan ayat dalam karya penulis hebat ini membuatkan aku begitu sebak dan meruntun jiwaku ini sehinggakan setiap kali pembacaan terpaksa kuhentikan seketika dek kerana tidak tertahan mataku ini mengalirkan air mata deras. Aku yakin sesiapa sahaja yang membacanya pasti akan merasai apa yang ku rasa di ketika ini. Apakah yang kita faham dengan dosa ? Adakah kita boleh nampak dosa itu ? Adakah dosa itu ada kaitan dengan iman seseorang ? Dosa dan iman kita sebenarnya adalah dua perkara yang berlawanan. Jika iman kita baik dan benar, kita akan rasa sensitif dengan dosa. Manakala jika iman kita lemah dan tidak jelas, kita akan melihat dosa itu seperti perkara biasa sahaja.

Petikan dari Hilal Asyraf   

“Iman itu bukan sekadar cita-cita, bukan sekadar kata-kata, tetapi ianya adalah apa yang tersemat di dalam hati, dan dibuktikan dengan amal.”

sabda Rasulullah SAW:
  “Orang yang beriman akan melihat dosanya umpama gunung yang menghempap, manakala ahli maksiat pula akan melihat dosa itu umpama lalat yang hinggap pada hidung.” 
Hadith riwayat Bukhari.


Sungguh aku terasa alangkah banyaknya dosaku dan lemahnya imanku sepanjang aku bernafas di bumi Allah ini dan seringkali aku bersangka buruk kepada-Nya walaupun aku telah diberi peluang dan segala kenikmatan duniawi ini tanpa aku sedari akan rahmat dan kasih sayang-Nya kepadaku.  Highly Recommended Book kepada yang ada kesedaran dan ada keinginan untuk berubah dan membersihkan diri dari dosa serta mendapatkan kasih sayang dari Allah. Jangan pernah bersangka buruk kepada Allah di atas segala yang berlaku dalam hidup kita. Jangan berhenti berdoa dan memohon petunjukNya dan sentiasa bertawakal serta serahkan segala-galanya kepadaNya, insya-Allah. Ingatlah kita adalah Pendosa Yang Sentiasa Di beri Peluang Dan Harapan Selalu Ada. Rebutlah peluang selagi masih ada. Semoga kita sentiasa diberi peluang dan dipermudahkan. Semoga ALLAH SWT mengampunkan semua dosa kita insya-ALLAH amminn.




kalau ingin tahu lebih lanjut tentang karya penulis boleh klik link ini ye ... Hilal Asyraf







No comments:

Post a Comment